Saffranskaka

Saffranskaka
1 kaka

Ingredienser:
1 pkt jäst ( för söta degar)
175 g smör ( inte margarin !)
5 dl mjölk
1 brk kesella ( 250 g )
2 påsar saffran ( 1 g )
2 dl socker
0,5 tsk salt
ca 18 dl mjöl

Tillagning:
1.  Smält smöret och häll i mjölken och låt det bli finger varmt

2.  Smula ner jästen i en bunke

3.  Lägg saffran i en mortel med 1 dl socker och krossa i hop det rör sedan ner det i degspadet. Blanda jästen och degspadet.

4.  När jästen är upplöst så blandar man i resten av sockret, salt och kesella. ( om man vill ha russin i degen ska man lägga i russinen nu)

5.  Arbeta nu i mjölet tills degen släpper från kanterna. (Mängden mjöl varierar beroende på om man bakar i maskin eller fpr hand.)

6. Låt degen jäsa övertäckt i 30-40 min.

7. Ta ur degen ur bunken och knåda lätt med lite mjöl. Dela degen så att du får ut så många lussekatter eller bullar du vill göra. 

8. Lägg lussebullarna på plåtar och låt dem jäsa i ca 30 min.

9.  Pensla med ägg och dekorera med russin, mandelflarn eller pärlsocker.

10.  Grädda bullarna i ca 10 min på 225 grader.



Ett recept från min jobbarkompis Jeanette!
För att göra kakan på bilden så tar man 1/4 del av degen och delar den i 9 bitar. Man rullar varje bit till en lång korv som man sedan gör en snurra av. Lägg snurrorna i formen 8 st runt om och en i mitten. Fäst snurrans "svans" i nästa snurra så att dem fäster i varandra. Pensla med ägg.
Gör vaniljkräm enligt beskrivning på paketet och spritsa vaniljkrämen mellan snurrarna och runt mitten snurran.
Dekorera men russin och pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 - 12 min på 225 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0