Risgrynsgröt

Risgrynsgröt
6 portioner

Ingredienser:
2,5 dl rundkornigt ris
5 dl vatten
2 msk smör
1 tsk salt
8-9 dl mjölk
1 kanelstång
1-1,5 msk socker

Tillagning:
1. Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på svag värme ca 10 minuter.

2. Tillsätt mjölk och kanelstång. Låt gröten koka på mycket svag värme 30-40 minuter (bara så att den precis kokar). Rör om ofta så att gröten inte bränns. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock.

3. Smaksätt med sockret.

Servera med mjölk och kanel.



November, vintermånad för mig! Så nu fåår man! :) Risgrynsgröt är bland det godaste jag vet, och jag kan längta efter det även mitt i sommaren haha.. Nu såg jag att dom har plockat fram pepparkakor och julskum och sånt i affärerna (fast det kan jag tycka är lite väl tidigt) så nu tyckte jag det var dags för risgrynsgröten!
Det värmer perfekt efter 2 timmars fotbollsmatch ute i kylan. Mmmums!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0