Hålkakor

Hålkakor - med solrosfrön
5 kakor

Ingredienser:
5 dl mjölk
1 msk smör
0,75 dl sirap
50 g jäst
15 dl rågsikt vetemjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön

Tillagning:
1. Värm mjölk, sirap och smör i en kastrull till 37°.

2. Smula jästen i en bunke och häll i dom varma ingredienserna. Rör runt.

3. Tillsätt det mesta av mjölet och salt och rör till en jämn deg.

4. Låt jäsa 30-40 minuter under bakduk.

5. Häll i solrosfrön och knåda degen tills den blir smidig. Dela den i 5 bitar och platta ut till kakor, ca 2 cm tjocka. Gör ett litet hål i mitten av varje kaka och nagga dom med gaffel.

6. Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.

7. Sätt in i mitten av ugnen i ca 15 minuter på 225°.



Bättre sent än aldrig väl? Jag har varit på stand up comedy med Flopp hela kvällen.. :)
Jag har aldrig riktigt kommit mig för att baka matbröd, men idag har jag verkligen bevisat för mig själv att det inte behöver vara så svårt som jag trodde. :) Riktigt gott blev det också! Jag använde receptet på mjölpåsen och gjorde om det till mitt eget. Nu har jag så mycket bröd att jag inte kommer behöva handla det på länge. Prova!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0