Havrebröd

Havrebröd - med linfrön
2 st

Ingredienser:
1/2 pkt jäst (25 g)
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 msk olja
3 dl havregryn
1 dl krossade linfrön
9-10 dl vetemjöl

Tillagning:
1. Rör ut jästen i lite av det kalla vattnet

2. Häll i resten av vattnet och därefter salt, olja, havregryn och linfrön. Rör om och låt det svälla i ca 15 minuter.

3. Tillsätt vetemjölet men se till att spara ca 1 dl till utbakningen.

4. Arbeta med degen i ca 10 minuter för hand eller 5 minuter om du använder bakmaskin.

5. Strö lite vetemjöl över degen och låt den jäsa övertäckt i ca 1 timme.

6. När degen jäst klart, ta upp den och knåda den smidig på mjölat underlag. Dela sedan degen i två delar och forma till runda eller ovala bröd.

7. Lägg bröden på en plåt, glöm inte bakplåtspappret, och låt dom jäsa i ca 30 min.

8. Skåra bröden med en vass kniv och om du vill, mjöla lite på ytan.

9. Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C i ca 25 min.

10. Efter gräddningen, låt dom kallna på ett galler utan bakduk över.

(Kom ihåg att inte överskrida det rekommenderade intaget på linfrö, 1-2 msk om dagen)



Idag är min lillasyster Emilia gästbloggare! Hon har tillsammans med kissen Pixie gjort jättegott havrebröd med linfrön! Nyttigt till frukosten!
Tack tack! :)

Är du också sugen på att bidra med dina köksvanor? Maila mig!










Kommentarer
Postat av: Maria

Oj, vad fin bloggen har blivit!!Härliga bilder och bra variation. Jordnötskycklingen ska jag absolut prova :) Havrebrödet bakar jag ibland, svårt att hitta lika gott köpebröd, eller hur? Kramar

2009-10-13 @ 11:58:59
URL: http://swimmia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0