Kanelbullar

Kanelbullar - för det är ju kanelbullens dag idag!
ca 60 st

Ingredienser:
300 g margarin
1 liter mjölk
100 g jäst (2 paket)
2 dl strösocker/vit sirap
2  tsk salt
4 tsk stött kardemumma
1,7 kg vetemjöl
1½ dl strösocker
2 msk kanel
50 g mjukt smör
1 ägg
pärlsocker

Tillagning:
1. Smält margarinet i en kastrull. Slå i mjölken och värm till fingervärme, 37°. Smula jästen i degbunken, lös upp med lite av degvätskan. Slå i resterande vätska, socker, salt och kardemumma. Rör om. Mät mjölet luftigt i litermått, tillsätt det lite i taget och rör degen slät och blank. Täck och jäs till dubbel storlek, ca 1 timme. Ställ upp 60 pappersformar fördelade på 2 plåtar.

2. Sätt ugnen på 250°. Slå upp på mjölat bakbord, knåda väl och dela degen i fyra delar. Kavla ut varje del till en avlång platta. Bre på smör, strösocker och kanel. Rulla plattan, dela i 3 cm breda bitar. Det ska bli 15 bitar per rulle. Ställ i pappersformarna. Jäs 30 minuter under bakduk.

3. Vispa upp ägget i en kopp. Pensla och garnera. Grädda bullarna 5-10 minuter mitt i ugnen. Låt svalna på galler under duk.

Njut tillsammans med ett glas mjölk eller en kopp kaffe!



Jag bakar allra helst enligt receptet ovan. Men när man jobbar helg är det svårt att hinna med allt. Så jag testade faktiskt något nytt i år! Färdigt recept som man bara tillsätter vatten. Det gick bra mycket fortare, och även om bullarna inte riktigt blev som jag vill ha dom, utan lite väl luftiga för min smak, så smakar dom helt okej!
Väl värt att prova om du är toksugen på bullar idag men inte har tid att stå och baka.. :)

Bullarna tar jag med mig till jobbet och bjuder på, och ikväll tänkte jag lägga upp lite bilder från tidigare års bullbak (det är ju så kul att baka bullar tillsammans!)








Kommentarer
Postat av: Anna

Har du inte missat att skriva ut hur mkt det ska av varje ingrediens? Eller höftar du? ;)

2009-10-04 @ 18:52:39
URL: http://annalino.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise [En bulle ur ugnen]

Absolut! Jättebra idé med den här bloggen! Addar den direkt. :)

2009-10-05 @ 14:58:36
URL: http://annlouise-sjostrom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0