Kanelpaj

Kanelpaj
8 bitar

Ingredienser:
Pajdeg:
100 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl strösocker

Fyllning:
2 dl Arla vispgrädde
2 msk strösocker
2 tsk malen kanel
1 msk vetemjöl

Hel kanel till garnering.

Tillagning:
1. Smält smöret i en kastrull.

2. Blanda ner mjöl, bakpulver och socker och rör ihop till en deg.

3. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.

4. Vispa ihop grädde, socker, kanel och mjöl. Häll fyllningen i formen.  

5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter i 175°. Låt svalna och servera pajen kall.



Ett litet husmorsknep jag har lärt mig är att strö lite kanel på en spisplatta och sätta den på svag värme. Då doftar det underbart nybakat i hela lägenheten. Idag behövde jag inte fuska, åh vad gott den här pajen luktar! Jag har fått hålla mig från att smaka på den, för jag tänkte ta med den till jobbet och bjuda imorgon! (Hoppas alla jobbarkompisar blir glada nu.. ;)) Jag hade hjälp av min bebis Lilly, men hon blev trött och somnade nånstans där det var dags att vispa grädden.
Jag tänker mig en kopp te till den här imorgon till fikat. Mums!


Receptet kommer från Arla.





Kommentarer
Postat av: Susanne

Mums! Släng in lite i brevlådan är du snäll, behöver också lite tröst!

Kram

2009-10-28 @ 22:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0