Långpannebröd

Långpannebröd
16 bitar

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Tillagning:
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

2. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.

3. Sätt ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.



Det var dags att fylla på brödförrådet idag, och det är ju så mycket roligare att baka sitt eget än att köpa. Långpannebrödet är gott och enkelt!
Jag valde att byta ut linfrön mot solroskärnor eftersom linfrön är tveksamt nyttigt i mina ögon numera (mer om det i ett senare inlägg). Smaskens! :)



Receptet har jag hittat på Allt om mat.




Kommentarer
Postat av: thao nguyen

så utrolig gøy blogg! virkelig utenom det vanlige. dette likte jeg, fortsett med matbloggen! :-)

2009-11-01 @ 05:19:59
URL: http://thaon.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0