Mormors sirapskakor

Mormors sirapskakor - av Linnea

Ingredienser:
200 mg smör el margarin i klickar
2 1/4 dl strösocker
1 1/2 msk ljus sirap
5 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk vanillinsocker
 
Tillagning:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på två plåtar.
 
2. Arbeta snabbt ihop ingredienserna till en smidig deg, eller rör samman med en omrörare. Låt gärna degen vila övertäckt på en sval plats en stund före utbakningen.
 
3. Rulla degen i 6 ringfingerstora längder. Lägg dem bredvid varandra på plåten och platta till lite.
 
4. Grädda längderna långt ner i ugnen, ca 12 min. Skär sneda bitar, ca 12 på varje längd, medan kakan är varm. Låt dem sedan svalna på plåten.


Det finns en anledning till att det blivit mycket kakor och sötsaker i bloggen senaste dagarna. Igår hade vi nämligen en liten fest till min mormors minne med kusiner och kusinbarn. Alla bidrog med något, och vi systrar var visst baksugna. Så idag är det min yngsta systers tur att gästblogga. Linnea har bakat sirapskakor efter min mormors recept. Och dom gick åt fort igår!
Mums!










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0