Rågbullar

Rågbullar med russin
12 stycken

Ingredienser:
50 g jäst
35 g smör
3 dl mjölk
0,5 dl sirap
1 tsk salt
1 msk malda brödkryddor
10 dl rågsikt
1 dl russin

Tillagning:
1. Smält smöret och slå över mjölken, värm till 38 grader.

2. Smula jästen i en bunke och lös upp med degspadet. Blanda i sirap, salt brödkryddor och russin.

3. Tillsätt mjöl och arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa 30 min.

4. Arbeta igenom degen på mjölat bakbord.

5. Forma till bullar och låt jäsa på plåt 23-30 min. Pensla med smör.

6. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 min, tills bullarna känns lätta och har fin färg och yta.



Jag åt upp den sista bullen sen förra baket idag så jag passade på att baka nya! Russin är gott i bröd och sambon var snabb att stjäla en innan dom ens svalnat. :)
Till middag blev det 
djungelgrytan!


Receptet kommer från Kokaihop.se





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0